CO ZYSKUJESZ REJESTRUJĄC ZNAK TOWAROWY?

CO ZYSKUJESZ REJESTRUJĄC ZNAK TOWAROWY?

Dzisiejszy artykuł jest dla nas szczególnie ważny. Chcielibyśmy rozpocząć nową serię, w której zaprezentujemy Wam kolejny obszar działalności naszej kancelarii – prawo własności intelektualnej. W pierwszej publikacji nowego cyklu przybliżymy pojęcie znaku towarowego.  

Powyższe nie oznacza, że na stałe porzucamy zagadnienia korporacyjne – będziemy powracać do nich regularnie.  

Każdy z nas ma swoją ulubioną markę kosmetyków, sklep odzieżowy czy chociażby ulubiony jogurt produkowany przez określone przedsiębiorstwo. Niejednokrotnie, zachęceni określonymi cechami wypróbowanego towaru, chętnie wracamy po następne. W ten sposób buduje się zaufanie, pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, stojącym za danym artykułem.  

Znakiem dzisiejszych czasów jest mnogość. Obserwujemy ją także na półkach sklepowych, gdzie możemy znaleźć ogromny wybór towarów o zbliżonych cechach. Każdy z producentów chce jednak w określony sposób wyróżniać się spośród innych, zwrócić uwagę kupującego i utrzymać przy sobie zadowolonego klienta. Wobec czego, przedsiębiorstwa posiadają określoną identyfikację wizualną, która daje mu rozpoznawalność. Widzimy metki na ubraniach, logo na opakowaniu, charakterystyczną kolorystykę – mogą one stanowić znak towarowy danego podmiotu, który warto otoczyć szczególną ochroną.  

Znak towarowy, zgodnie z definicją, ma służyć  do odróżniania towarów lub usług określonego przedsiębiorstwa od towarów i usług tego samego rodzaju innych przedsiębiorstw. Znakiem towarowym może być, jak wyżej wspomnieliśmy, zarówno logo, kolorystyka jak i wyraz, czy nawet ornament, melodia, sygnał dźwiękowy, forma towaru lub jego opakowania. Znaki towarowe występują w wielu odsłonach, o których szerzej opowiemy w następnej publikacji.  

Wiele przedsiębiorstw, celem zapewnienia ochrony swojemu znakowi towarowemu decyduje się na jego rejestrację. By zastrzec znak towarowy w Polsce, należy złożyć wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi, lub planuje rozpocząć działalność na terenie innych państw Unii Europejskiej i jednocześnie chce rozszerzyć ochronę znaku na jej terytorium, powinien zgłosić znak także do Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).  

Prawo do używania zarejestrowanego znaku towarowego przysługuje jedynie jego właścicielowi. Oznacza to, że żaden inny podmiot nie ma prawa do umieszczania go na swoich towarach. Jest to skuteczna ochrona przed czynami nieuczciwej konkurencji, mającymi na celu, między innymi, wprowadzenie w błąd konsumentów, zarówno co do cech określonego produktu, jak i jego faktycznego pochodzenia.   

Potwierdzenie przysługujących właścicielowi znaku towarowego praw ochronnych stanowi wydane przez Urząd świadectwo ochrony znaku towarowego. 

Znak towarowy jest niezwykle istotnym elementem tożsamości przedsiębiorstwa. To dzięki niemu określona marka jest rozpoznawalna wśród swojej grupy docelowej i wyróżniana spośród podmiotów o podobnym profilu działalności.  

Zakupienie zarejestrowanego znaku towarowego dobrze znanego przedsiębiorstwa może być doskonałą inwestycją i jednym z niewielu sposobów na zagarnięcie tego, co bezcenne, a jednocześnie ściśle związane z dobrze znanym w eterze symbolem czy słowem – zaufanie zadowolonych klientów oraz renomę określonej marki czy popularność produktu.  

Planujesz rejestrację znaku towarowego? Skontaktuj się z nami. Chętnie przeprowadzimy Cię przez cały proces zgłoszenia i odpowiemy na wszelkie pytania.  

Zapraszamy do kontaktu:

Radca prawny Tomasz Furmanek

Tel. 600 096 607

E-mail: to.furmanek@gmail.com

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Stan prawny na dzień 7.03.2023 r. 

Zachęcamy do zapoznania się z naszym najnowszym artykułem, w którym przedstawiliśmy poszczególne rodzaje znaków towarowych. Znajdziecie go pod linkiem Rodzaje znaków towarowych – Kancelaria Prawna CARTER (kancelariacarter.pl)

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}