Odpowiednia gospodarka odpadami, jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej w wielu branżach. W związku z powyższym, wielu przedsiębiorców zobowiązanych jest do dokonania wpisu w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarowaniu odpadami (BDO). Do ich grona, już 1 stycznia 2025 r., dołączyły podmioty, działające w branży usług kosmetycznych i fryzjerskich, które dotychczas korzystały ze zwolnień ilościowych, dotyczących odpadów opakowaniowych zawierających pozostałości substancji niebezpiecznych o kodzie 15 01 10* w ilości do 200 kg rocznie i unikało w ten sposób obowiązku rejestracji w BDO.
Początek roku przyniósł nowe regulacje, wynikające z rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, na podstawie których zostało usunięte aż pięć kodów odpadów niebezpiecznych, z listy odpadów zwolnionych z ewidencji. Na branżę beauty, wpływ mają w szczególności usunięte kody:
15 01 10* – kryją się pod nim m.in.: opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub opakowania nimi zanieczyszczone, nieopróżnione w pełni butelki po chemikaliach – np. tubki po farbach, opakowania po lakierach hybrydowych, waciki nasączone substancjami chemicznymi, tubki po klejach do rzęs;
15 01 11* – kryją się pod nim m.in. opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy konstrukcyjne inne niż z azbestu, w tym także puste pojemniki ciśnieniowe – np. aerozole z resztką produktów, których nie da się opróżnić w pełni (łatwopalne, drażniące).
Właściciele salonów beauty, muszą pamiętać, że odpadami takimi, jak wymienione wyżej, należy w odpowiedni sposób zarządzać, należy je prawidłowo gromadzić, ewidencjonować oraz utylizować. Przedsiębiorcy, działający w branży beauty powinni zarejestrować się w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Czy od powyższej zasady są wyjątki? Przedsiębiorca nie ma obowiązku rejestracji w BDO, jeżeli przedsiębiorstwo w 100% nie wytwarza odpadów, jakie można uznać za niebezpieczne (a więc wytwarza jedynie czyste odpady, które można uznać za śmieci komunalne) i przedsiębiorca ma co do tego pewność.
Zwracamy jednak uwagę na to, że jest bardzo mało prawdopodobne, że salon nie wytworzy w ciągu 1 roku żadnych odpadów niebezpiecznych – wymagałoby to bardzo dokładnego czyszczenia każdego opakowania, by nadawało się ono do wyrzucenia wraz ze śmieciami komunalnymi (zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa). Jeżeli z opakowania nie da się całkowicie usunąć resztek produktu, należy traktować odpad jako odpad niebezpieczny. Należy zatem uznać, że obowiązek rejestracji w BDO dotyczył będzie znakomitej większości podmiotów, działających w branży beauty.
Przedsiębiorcy powinni samodzielnie ocenić, czy obowiązek rejestracji w BDO będzie ich dotyczył, czy też nie. BARDZO WAŻNE! NIE REJESTRUJĄC SIĘ W BDO, DZIAŁASZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ! W przypadku kontroli, organ może nałożyć karę za brak ewidencji lub brak wpisu – areszt lub grzywna bądź kara administracyjna w wysokości do nawet 1 mln. Jeżeli Przedsiębiorca nie jest pewien, czy powinien zarejestrować się w BDO, warto rozważyć taką rejestrację na wszelki wypadek”. Należy przy tym pamiętać, że rejestracja w BDO wiąże się z koniecznością wypełniania pewnych obowiązków, w tym m.in. obowiązku sprawozdawczego oraz umieszczania swojego numeru BDO na wszystkich dokumentach, które związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat obowiązków, z jakimi wiąże się wpis w BDO? A może potrzebujesz wsparcia w rejestracji do BDO? Zapraszamy do kontaktu! Przeprowadzimy Cię przez cały proces rejestracji oraz odpowiemy na wszystkie pytania.
Radca prawny Tomasz Furmanek
Tel. 600 096 607
E-mail: tomasz.furmanek@kancelariacarter.pl
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Stan prawny na dzień 11 kwietnia 2025 r.
W ostatnim artykule poruszliśmy temat ochrony sygnalistów w przedsiębiorstwie. Zapraszamy do zapoznania się z nim – Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców Ustawa o ochronie sygnalistów? – Kancelaria CARTER