Nowe obowiązki przedsiębiorców z branży beauty w 2025 r. – BDO

Nowe obowiązki przedsiębiorców z branży beauty w 2025 r. – BDO

Odpowiednia gospodarka odpadami, jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej w wielu branżach. W związku z powyższym, wielu przedsiębiorców zobowiązanych jest do dokonania wpisu w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarowaniu odpadami (BDO). Do ich grona, już 1 stycznia 2025 r., dołączyły podmioty, działające w branży usług kosmetycznych i fryzjerskich, które dotychczas korzystały ze zwolnień ilościowych, dotyczących odpadów opakowaniowych zawierających pozostałości substancji niebezpiecznych o kodzie 15 01 10* w ilości do 200 kg rocznie i unikało w ten sposób obowiązku rejestracji w BDO.
Początek roku przyniósł nowe regulacje, wynikające z rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, na podstawie których zostało usunięte aż pięć kodów odpadów niebezpiecznych, z listy odpadów zwolnionych z ewidencji. Na branżę beauty, wpływ mają w szczególności usunięte kody:
 15 01 10* – kryją się pod nim m.in.: opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub opakowania nimi zanieczyszczone, nieopróżnione w pełni butelki po chemikaliach – np. tubki po farbach, opakowania po lakierach hybrydowych, waciki nasączone substancjami chemicznymi, tubki po klejach do rzęs;
 15 01 11* – kryją się pod nim m.in. opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy konstrukcyjne inne niż z azbestu, w tym także puste pojemniki ciśnieniowe – np. aerozole z resztką produktów, których nie da się opróżnić w pełni (łatwopalne, drażniące).
Właściciele salonów beauty, muszą pamiętać, że odpadami takimi, jak wymienione wyżej, należy w odpowiedni sposób zarządzać, należy je prawidłowo gromadzić, ewidencjonować oraz utylizować. Przedsiębiorcy, działający w branży beauty powinni zarejestrować się w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Czy od powyższej zasady są wyjątki? Przedsiębiorca nie ma obowiązku rejestracji w BDO, jeżeli przedsiębiorstwo w 100% nie wytwarza odpadów, jakie można uznać za niebezpieczne (a więc wytwarza jedynie czyste odpady, które można uznać za śmieci komunalne) i przedsiębiorca ma co do tego pewność.
Zwracamy jednak uwagę na to, że jest bardzo mało prawdopodobne, że salon nie wytworzy w ciągu 1 roku żadnych odpadów niebezpiecznych – wymagałoby to bardzo dokładnego czyszczenia każdego opakowania, by nadawało się ono do wyrzucenia wraz ze śmieciami komunalnymi (zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa). Jeżeli z opakowania nie da się całkowicie usunąć resztek produktu, należy traktować odpad jako odpad niebezpieczny. Należy zatem uznać, że obowiązek rejestracji w BDO dotyczył będzie znakomitej większości podmiotów, działających w branży beauty.
Przedsiębiorcy powinni samodzielnie ocenić, czy obowiązek rejestracji w BDO będzie ich dotyczył, czy też nie. BARDZO WAŻNE! NIE REJESTRUJĄC SIĘ W BDO, DZIAŁASZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ! W przypadku kontroli, organ może nałożyć karę za brak ewidencji lub brak wpisu – areszt lub grzywna bądź kara administracyjna w wysokości do nawet 1 mln. Jeżeli Przedsiębiorca nie jest pewien, czy powinien zarejestrować się w BDO, warto rozważyć taką rejestrację na wszelki wypadek”. Należy przy tym pamiętać, że rejestracja w BDO wiąże się z koniecznością wypełniania pewnych obowiązków, w tym m.in. obowiązku sprawozdawczego oraz umieszczania swojego numeru BDO na wszystkich dokumentach, które związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat obowiązków, z jakimi wiąże się wpis w BDO? A może potrzebujesz wsparcia w rejestracji do BDO? Zapraszamy do kontaktu! Przeprowadzimy Cię przez cały proces rejestracji oraz odpowiemy na wszystkie pytania.

 

Radca prawny Tomasz Furmanek

Tel. 600 096 607

E-mail: tomasz.furmanek@kancelariacarter.pl

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Stan prawny na dzień 11 kwietnia 2025 r. 

W ostatnim artykule poruszliśmy temat ochrony sygnalistów w przedsiębiorstwie. Zapraszamy do zapoznania się z nim  – Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców Ustawa o ochronie sygnalistów? – Kancelaria CARTER

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}