Rodzaje znaków towarowych

Rodzaje znaków towarowych

Znak towarowy ma bardzo szeroką definicję. Jest to bowiem oznaczenie, odróżniające dany podmiot spośród innych przedsiębiorstw na rynku. Ma to szczególne znaczenie pośród jednostek gospodarczych, działających w tej samej branży. Wspomniane oznaczenie może być zarówno symbolem, jak i słowem, układem znaków, czy nawet melodią lub kolorem. W niniejszym artykule przybliżymy Wam nieco rodzaje znaków towarowych, których jest naprawdę wiele. 

Określony znak, z którym kojarzone jest przedsiębiorstwo to absolutna podstawa dla budowania jego marki. Oznaczenie jako element wyróżniający podmiot i jego produkty spośród innych o podobnych właściwościach, jest absolutną podstawą do zbudowania pełnej identyfikacji wizualnej firmy i tym samym wdrażania i stosowania skutecznych strategii marketingowych.  

Znak towarowy jest też przede wszystkim składnikiem majątku przedsiębiorstwa. Niemniej jednak, idzie za nim coś znacznie więcej – zaufanie konsumentów i kontrahentów, którzy właśnie z nim kojarzą produkty, cieszące się ich uznaniem. 

W ubiegłym tygodniu umieściliśmy na naszym blogu artykuł, w którym opisaliśmy korzyści płynące z rejestracji znaku towarowego przedsiębiorstwa. Tym razem przygotowaliśmy dla Was listę znaków towarowych, podlegających zgłoszeniu. 

  1. Znak słowny 

Znak słowny można śmiało uznać go za najbardziej podstawowy rodzaj znaku towarowego. Składa się on wyłącznie, jak sama nazwa wskazuje, ze słów, ale także z liter, cyfr oraz innych znaków typograficznych, które można zapisać. Co istotne, po jego zarejestrowaniu, ochronie podlega jedynie słowo pisane oraz jego brzmienie, ale nie jego graficzna forma.  

Obecnie, wielu przedsiębiorców wybiera minimalistyczne oznaczenia. Składa się na nie głownie nazwa marki, zapisana w określony sposób. Bez względu na przyjętą minimalistyczną formę, tego rodzaju rozwiązanie należy uznać za znak słowno – graficzny. Wykluczone jest zatem objęcie pełną ochroną tego rodzaju znaku, jeżeli zastrzeżone zostało jedynie użyte w nim słowo. 

Znak słowno – graficzny 

Przykład znaku słowno – graficznego opisaliśmy powyżej, niemniej kategoria ta obejmuje każde graficzne przedstawienie nazwy przedsiębiorstwa, przyjętego przez niego oznaczenia składającego się z kombinacji liter, cyfr czy też innych znaków typograficznych. Stanowi on w pewnym sensie kompromis pomiędzy znakiem słownym a znakiem graficznym.  

Znak graficzny 

Znaki graficzne składają się z symboli, posiadających jakąś charakterystyczną dla siebie cechę, jak nietypowa konstrukcja czy określone kolory. Bywa mylony ze znakiem słowno – graficznym.  

Znak przestrzenny 

To zadziwiające, ale określony kształt także może być znakiem towarowym. Doskonałym przykładem będą tutaj producenci perfum, którzy wielokrotnie zastrzegają charakterystyczne buteleczki. Znak przestrzenny to trójwymiarowy kształt. Opatrzony elementami słownymi staje się nową kategorią znaku towarowego, a mianowicie znakiem przestrzennym zawierającym elementy słowne.  

Znak pozycyjny 

Przedmiotem ochrony może być sposób rozmieszczenia lub zamocowania określonego znaku na produkcie. To właśnie jest znak pozycyjny. Możemy dostrzec go na wielu produktach, np. na butach (umiejscowienie logo w charakterystycznym miejscu). 

Znak stanowiący wzór 

Każdy z nas widział torebki lub galanterię skórzaną, opatrzoną określonym monogramem. Jest to doskonały przykład naniesienia na produkt znaku, stanowiącego wzór, który również może podlegać ochronie.  

Ze stosowaniem tego typu rozwiązań najczęściej łączy się marki luksusowe, które chętnie nanoszą na swoje produkty wzory zawierające charakterystyczne dla nich grafiki czy logotypy.  

Znak kolorowy 

Charakterystyczny błękit, kojarzony z jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek biżuteryjnych na świecie lub pomarańcz pudełek, w które pakowane są wyjątkowo rozchwytywane torebki warte dziesiątki tysięcy złotych to pojedyncze znaki towarowe.  

Wybrany kolor, który w sposób szczególny wyróżnia dany podmiot spośród innych także może zostać zarejestrowany jako znak towarowy i podlegać szczególnej ochronie. Dla przedsiębiorstw posługujących się przez lata oryginalną barwą, ma ona takie samo, jak nie większe znaczenie niż jakikolwiek znak graficzny czy słowny. Kolory to coś pierwotnego – to emocje. Oddziałując na nie można budować z klientem relacje znacznie trwalsze.  

Znakiem towarowym mogą być także kombinacje kolorów.  

Znak dźwiękowy 

Dźwięki lub ich kombinacje także mogą stanowić znak towarowy. Słysząc określoną melodię, jesteśmy bowiem w stanie niemal od razu skojarzyć go z określonym przedsiębiorstwem lub oferowanymi przez niego towarami. Na pewno wśród naszych czytelników są osoby dorastające na przełomie lat 90. I 2000. Pamiętacie może melodyjkę, dochodzącą z głośnika mobilnego sklepu, specjalizującego się w sprzedaży produktów mrożonych? Ona może stanowić doskonałe odzwierciedlenie wpływu znaków dźwiękowych na konsumentów.   

Znak ruchomy 

Na znak towarowy ruchomy składa się określony element graficzny, słowo lub symbol i oczywiście, jak nazwa wskazuje określony ruch. Elementy, z których składa się znak mogą zmieniać swoje położenie, ustawienie czy przechodzić w dany ruch czy dane ustawienie.  

Znak multimedialny 

Znak multimedialny to kombinacja dźwięków i obrazów. Przedstawionym w nim obrazom może towarzyszyć ruch. Bywa wykorzystywany w klipach video czy klipach wideo. Często możemy się na niego natknąć uruchamiając urządzenia elektroniczne. 

Znak holograficzny 

Znak holograficzny jest stosunkowo młodym rodzajem znaku towarowego. Podlegają one ochronie zaledwie od 2017 r. Znak ten, może składać się nawet z kilku różnych obrazów, które wzajemnie się przenikają. Czy będzie to znak towarowy przyszłości? Czas pokaże. 

 

Planujesz rejestrację znaku towarowego? Skontaktuj się z nami. Chętnie przeprowadzimy Cię przez cały proces zgłoszenia i odpowiemy na wszelkie pytania.  

Zapraszamy do kontaktu:

Radca prawny Tomasz Furmanek

Tel. 600 096 607

E-mail: to.furmanek@gmail.com

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Stan prawny na dzień 14.03.2023 r. 

 

 

There is 1 comment
  1. […] PrevZawieszona spółka28 lutego 2023NextRodzaje znaków towarowych14 marca 2023 […]

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}