Doświadczenia ostatnich lat, takie jak pandemia Covid-19 oraz wybuch wojny za naszą wschodnią granicą, uświadomiły jak bardzo nieprzewidywalne jest życie. Wspomniane wydarzenia odbiły się znacząco na wielu podmiotach gospodarczych w naszym kraju. Ogłaszane w pandemii lockdowny pozbawiały dochodu wielu przedsiębiorców, z kolei wojna w Ukrainie odebrała niejednej firmie cenny rynek zbytu. Na całe szczęście, istnieją możliwości, które są w stanie trudnej sytuacji pomóc przedsiębiorcy ograniczyć ponoszenie kosztów utrzymania z czasowo nierentownej firmy. Należy do nich instytucja zawieszenia. Ten interesujący instrument jest tymczasową przerwą w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Mogą skorzystać z niego nie tylko jednoosobowe działalności gospodarcze, ale także spółki osobowe oraz spółki kapitałowe.
Zawieszenie spółki prawa handlowego może zostać dokonane jedynie pod warunkiem nie zatrudniania przez nią pracowników na podstawie umów o pracę, spółdzielczych umów o pracę oraz na skutek powołania czy wyboru. Decyzję o czasowym wstrzymaniu działalności podmiotu można podjąć właściwie z dowolnego powodu na okres od 30 dni do maksymalnie 24 miesięcy.
Procedurę zawieszenia można podzielić na następujące etapy:
- Uchwała o zawieszeniu spółki
Uchwałę o zawieszeniu mogą podjąć wspólnicy lub zarząd spółki. Uchwała ta, powinna uwzględnić dane spółki, takie jak numer KRS, nr NIP oraz adres. Należy w niej wskazać czas, na jaki spółka ma zostać zawieszona.
- Wniosek o zawieszenie
Wniosek o zawieszenie składa się za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych. Należy wskazać w nim datę, z którą podmiot zostaje zawieszony. Istotnie, powinna się ona pokrywać z datą złożenia wniosku. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku podmiotów zarejestrowanych w CEIDG, które mogą zostać zawieszone z datą wsteczną. Dodatkowo, do wniosku należy dołączyć powziętą uchwałę o zawieszeniu.
Złożenie wniosku o zawieszenie spółki nie wymaga wniesienia żadnej opłaty. Informacja o zawieszeniu nie jest publikowana w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
- Zawiadomienie innych podmiotów
Po otrzymaniu wniosku o zawieszenie spółki, Krajowy Rejestr Sądowy przekazuje informację Centralnemu Rejestrowi Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz rejestrowi REGON. Dzięki temu, przedstawiciele spółki nie muszą zawiadamiać o fakcie zawieszenia Głównego Urzędu Statystycznego czy właściwego urzędu skarbowego. Ponadto, nie muszą wyrejestrować podmiotu jako płatnika składek ZUS.
Odwieszenie spółki następuje na wniosek, podobnie jak jej zawieszenie. Jeżeli przedstawiciele spółki nie złożą wniosku przed upływem 24 miesięcy, podmiot zostanie odwieszony automatycznie, a informacja o tym zostanie ujawniona w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Dziś przeprowadziliśmy Was przez proces zawieszenia spółki. Jeżeli rozważacie zawieszenie swojego podmiotu, skontaktujcie się z nami. Skoordynujemy wyżej wskazany proces, przygotujemy komplet niezbędnych dokumentów i odpowiemy na wszystkie Wasze pytania.
Zapraszamy do kontaktu:
Radca prawny Tomasz Furmanek
Tel. 600 096 607
E-mail: to.furmanek@gmail.com
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Stan prawny na dzień 21.02.2023 r.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją. Dowiecie się z niej czegoś więcej na temat zawieszonej już spółki – Zawieszona spółka – Kancelaria Prawna CARTER (kancelariacarter.pl)
[…] Prev5 rzeczy, o których musisz pamiętać po założeniu spółki07 lutego 2023NextZawieszenie Spółki21 lutego 2023 […]